PODZIAŁ PRĘDKOŚCI

Stopniowanie szybkości zależy oczywiście od wielu czynników – celu i warunków jazdy, konstrukcji samochodu i najważniejsze aktualnego poziomu wytrenowania kierowcy.

Bezwzględnie zależy od warunków atmosferycznych i współczynnika przyczepności. Suchy asfalt, beton, szuter, śnieg, lód, deszcz.

Zależy też od opon na jakich jedziemy.

Jeżeli regulamin zezwala to od ustawień aerodynamiki.

PODZIAŁ PRĘDKOŚCI W RAJDACH – W ZAKRĘTACH:

NISKIE

MAŁE

ŚREDNIE

DUŻE

Poniżej graficzne zobrazowanie prędkości w zakrętach podczas zawodów wyrażone w procentach.

Z reguły w wyczynie jeździmy w przedziale 60% do 100%.

BRD W ZAKRĘTACH w ruchu ulicznym to około 25% do 40%.

100% to max możliwości. Powyżej samochód wylatuje z drogi.

60% to mała prędkość wyczynowa. Jednak sporo większa niż cywilna.

Przyjęte jest, że 90% w zakręcie jest prędkością bezpieczną przy której mamy jeszcze niewielki zapas na ewentualne korekty.

PODZIAŁ PRĘDKOŚCI W ZAKRĘTACH:

Jeżdżąc w przedziale 60% do 90% mamy gwarancję, że nic się złego nie wydarzy.

Podział prędkości podczas zawodów, dla dobrego rytmu jazdy:

Przy prawidłowym rytmie jazdy dla zwycięstwa w większości przypadków wystarczy jechać w przedziale 85% do 93%, Czyli cały czas w okolicy prędkości bezpiecznej.

Podział prędkości w zakrętach w prawdziwym wyczynie:

Zdarz się jednak, że rywalizacja wymaga pewnego ryzyka. Wtedy musimy przejść do przedziału 90% do 100%

Prędkość bezpieczna to 90%. Tu jesteśmy cały czas powyżej limitu bezpieczeństwa.

Paradoksalnie w zawodach typu KJS jeździmy w przedziale 90% do 100%. Dzieje się tak ponieważ KJS są zawodami o stosunkowo małej prędkości średniej, jednak układ zakrętów, szykan nawrotów w prędkości średnio 50km/h lub niżej, niejako obliguje nas do jazdy w górnych wartościach bezpieczeństwa. Co nawet przy wylotkach kończy się bezpiecznie.